FANDOM

Svět Kahla pod vládou trpaslíků používá "perfektní kalendář" kde 365 dní roku je rozděleno na 13 měsíců, každý o 4 týdnech / 28 dnech a jeden den navíc pro konec roku.

Lunární měsíc trvá jen něco málo přes 28 dní, takže fáze vycházejí napříč rokem zhruba na stejné dny. Nov 2., první čtvrť 9., úplněk 16. a třetí čtvrť 24. .

Pro přestupný rok se případně přidává další přestupný den doprostřed roku každé zhruba čtyři roky. Přestupné dny vyhlašuje vždy církev Auleho. Přestupné dny se přidávají podle potřeby tak, aby kalendář zůstal srovnaný s ročními obdobími a oběhy planet (zejména měsíce).

Tyto samostatné dny (roční den, přestupný den), jsou slavnostní, nepatří do žádného týdne či měsíce a neuzavírají se o nich žádné obchody. (Respektive se takové slavnostní smlouvy a dohody uzavírají až k následujícímu dni.)

Každý měsíc tak začíná stejným dnem a stejným dnem končí. Týdny mají 7 dní, které se nazývají Neděle, Pondělí, Trojec (nebo Úterý), Čtvrtek (též Středa), Pátek, Šestek a Sedmek. V neděli se často nedělá. Jelikož se dny v týdnu nacházejí v měsíci vždy na stejném místě, často se den v měsíci adresuje nikoliv svým pořadím v měsíci (8. ledna) ale podle toho, kolikátý den daného druhu v týdnu to je; (2. lednová neděle).

Měsíc tedy vypadá takto:

Rok vypadá takto

pořadí měsíc dní poznámka
1. leden 28
2. únor 28
3. bahen 28
4. listen 28
5. květen 28
6. červen 28
7. hvězden 28
půlden nebo půlročen 1 přestupní den, bývá zasazen na den letního slunovratu doprostřed hvězdna
8. ploden 28
9. žaten 28
10. záři 28
11. větern 28
12. listopad 28
13. sněžen 28
ročen nebo rokden 1 zimní slunovrat

V síti Wikia

Náhodná Wiki